KKK

Zámek č. p. 59 (Mincovna) - Zámecké pokladní centrum

Státní hrad a zámek v Českém Krumlově patří tradičně mezi nejnavštěvovanější zámecké areály v České republice. Za posledních 10 let došlo k výrazným změnám v kapacitě a struktuře návštěvníků1) a rozsah poskytovaných služeb doznal řádových změn. Jestliže v roce 1990 byla v provozu hlavní prohlídková trasa historických interiérů s příležitostnými výstavami exponátů z depozitárních fondů - v roce 2000 měli návštěvníci možnost navštívit již osm prohlídkových souborů: tři historické interiérové expozice zámku (I. trasa, II. trasa, zámecké divadlo), věž s vyhlídkovým ochozem, lapidárium ve sklepích pod objekty II. nádvoří zámku a tři výstavní soubory, rozmístěné na průchozí ose areálu v prostoru od I. po IV. nádvoří (Sloupová síň, Máselnice a tzv. Václavské sklepy). Celková návštěvnost v roce 2000 dosáhla počtu 372 610 osob.

Zámek č.p. 59 - Mincovna, návštěvnické a pokladní centrum, návštěvníci čekající na prodej vstupenek v polední špičce, 2001, foto: Lubor Mrázek

Podstatné změny nastaly též v kvalitě a frekvenci kulturních a společenských aktivit. Z dřívějších několika koncertních akcí lokálního významu postupně vyrostla tradice čtyř festivalových projektů, které v rozsahu desítek koncertních večerů, společenských setkání, zahradních slavností oživují zámecký areál i mimo sezónu (Festival komorní hudby, Festival straé hudby, Klavírní festival, Mezinárodní hudební festival). Tyto akce také ovlivnily příliv kultivované domácí i zahraniční klientely a vyžadují vyšší nároky na organizaci, údržbu i prezentaci. Výrazným přínosem byla obnova některých dosud nevyužívaných partií zámku a příznivá proměna atmosféry celého areálu, vyplývající z postupně realizované památkové konsolidace. Všechny tyto skutečnosti vyvolaly potřebu nového pohledu na rozložení jednotlivých zpřístupněných objektů či expozic a vyžádaly nejen změnu organizace návštěvního provozu, ale především novou lokaci, kapacitu a uspořádání vstupního centra pro návštěvníky. Stávající situace - s umístěním pokladny ve stísněné klenuté místnosti, přístupné strmým schodištěm z průchodu mezi III. a IV. nádvořím a s nedostatkem rozptylných ploch - byla již zcela neúnosná.

Nové vstupní centrum bylo zřízeno v přízemí objektu Mincovny na II. nádvoří, jehož prostorné sály byly předtím dlouhodobě využívány Okresním archivem a byly zcela uvolněny až po otevření moderního archivního objektu v plešiveckém předměstí v roce 1995.

Zámek č.p. 59 - Mincovna, návštěvnické a pokladní centrum, pokladny, 2001, foto: Lubor Mrázek Zámek č.p. 59 - Mincovna, návštěvnické a pokladní centrum, růžový salónek, 2001, foto: Lubor Mrázek


Podélný patrový objekt Mincovny s dvouetážovým sklepením byl vybudován na místě renesanční stavby před polovinou 18. století podle plánů architekta A. E. Martinelliho. Využíván byl pro archiv, administrativu lesní správy panství i bydlení. Provoz Okresního archivu zaujímal plochu přízemí a obou sklepů, přičemž kvalita prostorné dispozice byla během 20. století postupně zastřena četnými utilitárními úpravami, naposledy hrubě při poslední adaptaci přibližně v 70. letech 20. století.

Dostatečně rozlehlá dispozice přízemí Mincovny se jevila jako velmi vhodná pro umístění provozu nového vstupního centra, stejně tak i poloha objektu, poskytující jak dobrou orientaci, tak zejména dostatečnou kapacitu rozptylné plochy na II. nádvoří. Ta je nezbytná zejména v době náporu návštěvnického provozu během hlavní sezóny. Nové řešení umožnilo odstranit řadu rušivých zásahů z předchozí doby i přehledně seřadit a dostatečně dimenzovat propojené provozy centrální pokladny, informací, rozptylných ploch s doprovodnými funkcemi a zázemím (nástupní hala, přednáškový sál, prodej tiskovin a suvenýrů, místnost pohotovostní zdravotní služby, hygienické zařízení pro návštěvníky).

Zámek č.p. 59 - Mincovna, návštěvnické a pokladní centrum, návštěvníci u informačních cedulí v předsálí, 2000, foto: Lubor Mrázek Zámek č.p. 59 - Mincovna, návštěvnické a pokladní centrum, návštěvníci u stánku s informacemi, 2000, foto: Lubor Mrázek


Řešení nové funkce umožnilo zároveň rehabilitaci podstatné části interiérů přízemí objektu. Pod bílou výmalbou identifikoval restaurátorský průzkum2) četné doklady zajímavé výtvarné prezentace interiérů, nejčastěji torza hlinkových výmaleb s šablonovou výzdobou, vrstvených v průběhu celého 19.století až do počátečních desetiletí 20.století. Opatrnou a rozsahem redukovanou sondáží bylo zjištěno, že pod tenkou vrstvou štuku, jež vyrovnávala nerovnoměrný průběh starších omítek, zůstaly zachovány rozsáhlé pozůstatky velmi hodnotné malířské výzdoby z doby barokní. Uvážlivě však bylo rozhodnuto ponechat starší vrstvy zakryté, trvale chráněné a prezentovat interiéry mladší úpravy s revokací atmosféry 19.století. Restaurátorsky byla obnovena byla výzdoba fabionů a stropů s restaurováním či rekonstrukčním přepisem těch opakujících se zdobných detailů, jež bylo možné identifikovat. Také stěny byly pojednány v barevném provedení, vycházejícím z nálezové situace, byť již bez detailní reprodukce dekoru některé z fází šablonové výzdoby3). Velmi příznivou skutečností, zjištěnou při demontáži podlahové krytiny a podkladních dřevotřískových desek, byl nález původních dřevěných podlah ve všech hlavních interiérech i jejich relativně dobrý stav. Originální podlahy, vyskládané z širokých fošen, byly opraveny, místy znovusestaveny a doplněny. Na místo vybourání nevhodných terakotových desek a betonů byly v místnostech užšího traktu položeny nové cihelné dlažby, dle možnosti i s použitím staršího materiálu. Opraveny a zkompletovány byly dochované vnější dveře barokní i z 19. století, včetně několika zachovalých původních dveří v interiérech. Většina vnitřních dveří však pocházela ze 70. let 20. století. Ty svým detailním provedením a nízkou řemeslnou kvalitou, typickou pro dobu vzniku, hyzdily jinak velmi noblesní prostory. Úvaha o odstranění degradujících prvků by zde byla zcela legitimní. Avšak dané finanční limity nutily k hospodárnosti. Po ověření možností byla proto zvolena alternativa méně náročná, preferují sice úspornost, avšak nikoliv na úkor výsledného efektu. Rozeschlé a poškozené prvky byly opraveny, přičemž schematická profilace křídel i zárubní byla obohacena dodatečným přidáním profilovaných lišt. Všechna křídla byla znovu překována (odstranění novodobých typizovaných závěsů) a doplněna novými mosaznými klikami na místo hliníkových či bakelitových. Původní "chatařská" povrchová úprava hnědého Luxolu byla zakryta bílým nátěrem s převoskováním4).

Zámek č.p. 59 - Mincovna, návštěvnické a pokladní centrum, Museum Shop, šedivý salónek, panoramatické foto, 2001, foto: Lubor Mrázek

Provoz vstupního centra musí vyhovovat specifickým dispozičním a prostorovým nárokům. Dobře fungující, tedy bezkolizní a bezpečný provoz je limitován kvalitním interiérovým řešením s odpovídajícím standardem technického vybavení. Prostředí nástupu do památkového areálu je vždy určitou vizitkou kulturnosti i úcty k veřejnosti. Je tím prvním místem, kde návštěvník obdrží nejen vstupenky, publikace a důležité informace o provozu památky a pod., ale ze kterého si odnáší i své první dojmy. Proto je důležité, aby procházel i v těchto místech kultivovaným prostředím.

Z nároků na provoz pokladny, která se typologicky i svými technickými parametry příliš neliší od moderní poštovní či bankovní přepážky, se odvíjely první představy o řešení vybavení spíše směrem k soudobému architektonickém pojetí. Příklady obvyklé, s uplatněním jednoduše řešeného, střídmého účelového soudobého vybavení v kontrastu s historickým prostředím, byly logicky přirozeným vodítkem. Od jiného pojetí odrazoval nedostatek přijatelných vzorů a především nevkusné úpravy s nánosy podbízivých parafrází historizujícího vybavení, dnes velmi rozšířené i v interiérech městských domů samotného jádra Českého Krumlova.

Zámek č.p. 59 - Mincovna, návštěvnické a pokladní centrum, Museum Shop, 2001, foto: Lubor Mrázek Zámek č.p. 59 - Mincovna, návštěvnické a pokladní centrum, Museum Shop, 2001, foto: Lubor Mrázek


Rejstřík výrazových prostředků je však velmi mnohotvárný a jejich aplikace by se měla vždy odvíjet od daného prostředí a v jeho prospěch. Pozitivní proměna obnovených prostorů s návratem monumentality i malebnosti, důstojná působivost emfilády - to vše bylo pobídkou pro podpoření celkového vizuálního souladu při hledání forem interiérového vybavení, poskytující zároveň určité záruky vyšší míry jeho morální životnosti. Záměrně byla proto zvolena cesta vycházející z historických předloh v kvalitním detailním, materiálovém a řemeslném zpracování. Centrálním motivem se stala pokladní přepážka klasicizujícího tvarosloví, s pevným soklem, prosklenými výplněmi pokladních boxů, završená profilovanou římsou. Použito bylo masivní bukové dřevo s přimořením do odstínu třešně, s ebenovým zvýrazněním tektonických prvků a s mosaznými doplňky. V tvarové i materiálové návaznosti byly řešeny odpočinkové lavice. Interiéry byly doplněny znovusestavením kachlových kamen ze zámeckého depozitáře a oživeny obrazovou výzdobou. Do původních míst byly osazeny repasované lustry, závěsná i nástěnná svítidla, z nichž některá byla vybraná z depozitáře zámku, ostatní získaná nákupem ve starožitnostech či formou darů5).

Zámek č.p. 59 - Mincovna, návštěvnické a pokladní centrum, návštěvníci u pokladen, 2000, foto: Lubor Mrázek

Provoz hlavních prostorů prošel již v roce 2000 zatěžkávací zkouškou. Výběr místa pro soustředění návštěvníků na II. zámeckém nádvoří a úprava přízemí Mincovny pro funkci centrální pokladny, informací, prodejny tiskovin a suvenýrů byl bezpochyby perspektivním krokem. Sezóna roku 2000 ověřila správnost tohoto řešení a přinesla zajímavé výsledky. Vedle kvalitních služeb v kultivovaném prostředí se také zřetelně projevila vyšší kapacita obslužnosti návštěvníků zámku, která byla kromě jiných faktorů bezpochyby rozhodujícím činitelem historicky nejúspěšnější sezóny z hlediska finančních příjmů. Zjednodušeně lze konstatovat, že díky rozdílu mezi předpokládanými příjmy a dosaženou skutečností se náklady na vybudování centra a jeho vybavení se vrátily během jedné sezóny.

(vg, ps)

Poznámky:

  1. V roce 1990 navštívilo zámecké interiéry celkem 137.286 návštěvníků, v roce 2000 celkem 299.671 návštěvníků, přičemž cca 60% návštěvníků je zahraničních s pořadím jazykové orientace němčina, angličtina, francouzština, italština, holandština, španělština atd. Zvýšení počtu návštěvníků odpovídá i nárůst objemu financí (pouze v tržbách ze vstupného je nárůst za sledované období v letech 1990 - 2000 z 1.422.736,- Kč na 19.089.525,- Kč).
  2. Restaurátorský průzkum výzdoby interiérů prováděl akad. mal. Karel Hrubeš z Českého Krumlova.
  3. Výzdoba inteiérů z 19. století dosud není dostatečně doceňována a zpravidla při úpravách interiérů bezezbytků zaniká.
  4. Obnovu prostorů prováděla firma Haniš s.r.o z Přídolí podle projektu GIRSA AT s.r.o.- atelieru pro rekonstrukce historických staveb (autoři: doc.ing.akad.arch. Václav Girsa a autoriz. arch. Miloslav Hanzl, spolupráce: Ing. Jana Forejtová), restaurátorské práce: akad.mal. karel Hrubeš, památkový dohled a metodická spolupráce: Pavel Jerie, investor: Státní památkový ústav v Českých Budějovicích zastoupený ředitelem ing. Alešem Krejčů, řízení akce: náměstek ředitele ing. Bohumil Mičán, technický dozor: Ludvík Horák.
  5. Výroba interiérového vybavení byla svěřena firmě PhDr. Vladimíra Boka podle projektu GIRSA AT s.r.o. - atelieru pro rekonstrukce historických staveb (autoři: doc.ing.akad.arch. Václav Girsa, autoriz. arch. Miloslav Hanzl a ing.arch. Monika Zemanová), památkový dohled a metodická spolupráce: Pavel Jerie, investor: Památkový ústav v Českých Budějovicích zastoupený ředitelem ing. Alešem Krejčů, řízení akce: náměstek ing. Bohumil Mičán, technický dozor: Ludvík Horák, spolupráce na vybavení interiérů: PhDr. Stanislava Slavková, PhDr. Pavel Slavko.


Další informace:

Návštěvní doba a prohlídkové trasy + servis zámku Český Krumlov
Restaurace a občerstvení v areálu zámku Český Krumlov
Obchody, směnárny, informace v areálu zámku Český Krumlov
Možnosti pronájmu prostor v areálu zámku Český Krumlov
Kulturně společenské aktivity na zámku Český Krumlov