Orchestřiště zámeckého divadla
Obsazení a rozsazení
orchestru 17. a 18. století se podstatně lišilo od dnešních
zvyklostí. Orchestry především nebyly v dnešním slova smyslu
dirigovány. Kapelník seděl u cembala a svou hrou spolu s prvním
houslistou řídil hru celého ansámblu. Tento způsob řízení se
pochopitelně odrazil také na rozsazení hráčů. Cembalo bylo ve
větších orchestrech často obsazováno dvakrát a oba nástroje pak
byly umístěny proti sobě na obou koncích orchestřiště. Ostatní
nástroje tvořily dvě řady mezi cembaly, a to tak, že první řada
/1.housle, violy a hoboj/ seděla zády k publiku a čelem ke scéně,
řada druhá /2.housle, violy a hoboj/ naopak zády k jevišti a čelem
do hlediště. Basové nástroje, jež tvoří spolu s cembalem jakousi
rytmickou skupinu barokního orchestru /tzv. basso continuo/, byly
rozděleny a umístěny k oběma cembalům.
Orchestřiště krumlovského divadla je zajímavé tím, že se zde dochoval unikátní oboustranný podélný notový pult, jehož tvar a velikost předpokládá výše popsané uspořádání orchestru. Doposud se daří uchovat v orchestřišti osvětlení původního barokního typu, které je využíváno při zkušební produkci v zámeckém divadle.
![]() |
![]() |
(om)