Zámek Český Krumlov v období baroka
V
roce 1622 věnoval císař Ferdinand II.
Habsburský panství Český Krumlov svému finančníkovi Janu
Oldřichovi z Eggenberku (1568-1634) za prokázané služby. Ani
Jan Oldřich ani jeho syn Jan Antonín I.
z Eggenberku (1610-1649) se příliš nesžili s českým prostředím
a na Krumlově nesídlili. Rod Eggenberků stál však právě na výsluní
císařské přízně a byl obdařen množstvím poct. Roku 1623 byli
Eggenberkové
povýšeni do stavu říšských knížat, roku 1625 jim byl udělen
takzvaný velký palatinát - mimo jiné právo razit vlastní mince - a
v roce 1628 se krumlovské panství stalo knížectvím s vévodským
titulem. Zámek v Českém Krumlově se stal rezidenčním sídlem rodu až
za panování Jana Kristiána
I. z Eggenberku (1641-1710) a jeho uměnímilovné choti Marie Arnoštky
z Eggenberku, rozené ze Schwarzenberku (1649-1719). Manželé ze
svých kulturních zálib upřednostňovali zejména divadlo a hudbu,
stranou jejich zájmu však nezůstalo výtvarné umění ani zámecká
knihovna. Divadlo se hrálo nejdříve v zámeckém Jelením (dnešním
Maškarním) sále a v roce 1686 byla otevřena samostatná divadelní
budova za Plášťovým mostem vedle tzv. Renesančního domu se stálým
divadelním souborem (Eggenberské
zámecké divadlo v 17. století).
Knížecí manželé nechali podle dobové módy upravit celý areál zámeckého rezidenčního sídla. Na konci 17. století došlo k založení zámecké barokní zahrady podle plánů Jakuba de Maggi a Petra Spinety. Novými přestavbami prošel i Horní hrad (Zámek č. p. 59 - Horní hrad). Došlo k rozsáhlým úpravám a rozšíření interiérů. Byla vyrovnána podlaží, aby se sály spojily do jedné roviny, a vybudována mohutná barokní schodiště. Původní čtverhranná gotická věž byla snesena a zřízen nový dřevěný Plášťový most. II. nádvoří obohatila budova Mincovny (Zámek č. p. 59 - Mincovna).
Janem Kristiánem I. z
Eggenberku vymřel rod v mužské linii a ovdovělá kněžna Marie
Arnoštka odkázala majetek svému synovci, knížeti Adamu
Františkovi ze Schwarzenberku (1680-1732), který se jej v roce
1719 ujal. Spojením eggenberského a schwarzenberského majetku
vzniklo rozsáhlé dominium, které připomínalo svou rozlohou i
polohou dobu rožmberskou. S osobou Adama Františka přešlo panství
do držení skutečného barokního kavalíra, muže úspěšného na
císařském dvoře, který byl zároveň také velkorysým mecenášem a
náruživým lovcem. Panství Český Krumlov bylo znovu obdařeno
vévodským titulem (1723). Na vrcholu slávy a úspěchu zastihla Adama
Františka smrt, když byl zraněn střelou císaře Karla VI. na lovu u
Brandýsa nad Labem (1732) (Císařský
hon). Majetku se ujal vévoda Josef Adam ze
Schwarzenberku (1722-1782) pod poručnickým vedením své matky
Eleonory Amálie z Lobkovic. Také Josef Adam dosáhl rychlého
politického a společenského vzestupu u císařského dvora ve Vídni.
Vnímání a prožitek dvorské atmosféry a tvořivá doba vrcholného
baroka a rokoka se projevily v rozsáhlých architektonických
úpravách krumlovské rezidence. Kromě přestavby Kaple
sv. Jiří a přístavby horního patra zámecké rezidence byl Horní
hrad zkrášlen nově upravenými prostory nádherného Maškarního
sálu a Zrcadlového sálu (Historie
Zrcadlového sálu). První z nich vyzdobil rozkošnými rokokovými
malbami Josef Lederer, malířskou výzdobu Zrcadlového sálu provedli
dva vídeňští malíři Hans Wetschl a Leo Märkl. Oba sály byly
součástí rozsáhlého komplexu určeného pro zábavu a požitek. V
Zrcadlovém sále se konaly koncerty, v Maškarním sále bály a
maškarní plesy. Přímo ze sálu vedla dřevěná chodba Plášťového mostu
do nově upraveného zámeckého
divadla. Kníže Josef Adam ze Schwarzenberku nechal přestavět
budovu starého eggenberského divadla a opatřil ji rozsáhlým
souborem kulis, divadelních kostýmů, rekvizit a teatrálií. Spojovací
chodba pokračovala dále do rafinovaných keřových bludišť
zámecké
zahrady v Českém Krumlově. Zahrada byla nově opatřena
kaskádovou fontánou, zdobenou sochami vodních božstev od sochaře
Josefa M. Grisslera z roku 1765. V letech 1755-1757 došlo k
přestavbě zahradního letohrádku Bellarie, v zadní části zahrady byl
v roce 1752 vybudován dřevěný hudební pavilón s výzdobou Františka
Jakuba Prokyše. Na konci zahrady byl velký rybník, který
zásoboval vodní stroj vodou z nedalekého Ptačího
hrádku. Na zahradu navazovalo široké stromořadí mířící ke
Kvítkovu Dvoru, který byl rokokově přestavován v letech 1750-1752.
V letech 1744-1746 byla u zámku vybudována zimní zámecká jízdárna
(Zámek
č. p. 178 - Zámecká jízdárna) podle projektu Andrease
Altomonteho. Na konci 18. století stavební ruch na krumlovském
zámku ustal.
Barokní interiéry ve své náznakové podobě jsou součástí I. prohlídkové trasy zámku Český Krumlov zpřístupněné návštěvníkům.
Další informace:
(mh)